EN EXTRA DAG - HUNDARNA I MITT LIV

Ja, jag kände att jag ville lägga in en extra dag i denna lista.

Hundarna är en stor del av mitt liv! Jag har haft hund ända sen jag var nyfödd. :)

Min mormor har har pointer, schäfer, vorsteh och på 80-talet skaffade hon och min (låtsas)morfar tre papillon. Tara, Tanja och Skrållan. Hon hade dom som fodervärd, från en av sveriges, då, största kennlar.
När jag föddes så lämnade mormor bort flickorna. Eftersom min moster Bea är allergisk och min pappa är allergisk, så ville hon inte ta risken att jag oxå skulle bli allergisk.

Meen jag klarade mig! :)

Så början på 90-talet skaffade mormor och morfar en Berner Sennen, Janka. :) Denna envisa och galna flicka blev en mysig vän för mig och min bror. :) Janka blev inte så jättegammal, hon fick nå led problem och fick avlivas.
Efter nån månad skaffade dom en ny vovve, en Shetland Sheepdog, Tarzan. Han va en fluffig och otroligt söt pojke:) hihi..


Jag och mamma skaffade våran första hund 1995, har jag för mig. En papillon, från samma kennel som mormors gäng. Vi var fodervärdar vi med. Så hon fick en gång åka hem och valpa, men kom sedan tillbaka till oss. :)
Emma var min lilla tjej och jag älskade henne som en toook! I början hade jag svårt, det kändes inte som att hon var min på nå sätt.. Men efter några månader var vi oskiljaktiga. :)
99 så började hon ha konstiga anfall.. Hon blev jättekonstig och deppig... Det visade sig att hon hade Epilepsi...
vinter/våren 01 tog vi bort min lilla tjej.... Jag var så otroligt ledsen och helt förtvivlad.. Men det var för det bästa...


Emma på stenen i Värmland



Emma och Tarzan va bra vovvevänner och lekte massor! :)
Men när mormor och Bea flyttade till Spanien så flyttade Tarzan med och Emma blev lite ensam.. Har för mig att det var då hon blev sjuk oxå... Minns inte riktigt..

Tarzan skulle till veterinären, hösten 99, han skulle få ta bort tandstenen. Veterinären ger då lugnande, men det hjälper inte, så han ger mer och mer... Dom får bort tandstenen och åker hem. Väl hemma så händer något konstigt.. Han slutar andas.... Bea blir förtvivlad och försöker få liv i honom... Men det går inte... Han dör i hemmet..
Det visar sig sedan att han var allergisk mot de lugnande medlet och att han dog av en överdos..

Mormor klarade inte av ensamheten så hon skaffade en ny nästan omedelbart! En blandis, golden/vorsteh(tror vi) Zita. :)

Zita

Jag och mamma levde utan hund i några år.. Det kändes emsamt, men samtidigt var vi inte låsta till något.

Sommaren 02 skaffar Bea en liten Beagel valp (fotrfarande i spanien), denna liiiilla flicka fick komma hem och sällskapa mormor och Zita. :) Bettie blev snabbt en kelgris och älskade/ att mysa. :)


Bettie


När jag åkte ner till Spanien våren 2003, så skulel vi till veterinären med Zita och Bettie. När vi sitter där i väntrummet så kommer en äldre dam in med 10 hundar. När vi sedan kommer in till Pedro, veterinären, så frågar vi vem damen var. Han berättar att det är den dam som tar hand om hudnarna från gatan... Då bestämde jag mig! Jag vill ha en ny hund!
Ringer hem till mamma och berättar alltihopa. En vecka senare är jag, mormor och Bea på väg till Almuñécar för att besöka Julie Rescue.
Vi möts av 116 hundar! Det avr en sån upplevelse!:D (detta var på tiden innan Julie hade fått fnatt och det var frächt och hundarna var så rena som det gick.)

Vi går runt och kollar på alla vovvar och jag hittar en söt liten sak i en inhägnad. En svart halvlånghårig flicka. "henne vill jag hälsa på" sa jag. Hon klamrade sig fast i min famn så hårt.. Hon var så stressad och rädd! Jag kände att det ville jag inte ha.... Vi gick vidare ich in i huset. Där fanns det små små valpar, men då hade jag vart tvungen att vänta i 7 månader på min vovve...
Vi går in i nästa rum... Och där! Där möts jag av denna svarta pärla!! Det är som att världen stannar upp, som att vi är i en bubbla hon och jag. Det var ödet! Där stod min hund! hihi.. En svart halvlånghårig flicka, japp ni läste rätt. Hon såg eeeexakt likadan ut som den flicka jag hälsade på tidigare. :)
Det visade sig att dom var syskon. :) Men va läskigt att dom såg exakt likadana ut, men ändå så var det den andra flickan som jag fastnade för. :)

Zorri, första dagen hos oss

Vi tog med oss Zorri på engång hem. Så hon fick ett bad, sen till veterinären för chipmärkning, vacc och rabies sprutor.
Fösta natten sov hon brevid mig i sängen. :)
När jag skulle åka hem till Sverige så var hon fortfarande för ung för att åka med. Hon var endast 4 månader, och var tvungen att vara 7månader för att komma in i sverige. Så hon fick stanna med mormor o bea i 3månader. :)

Tiden gick snabbt ändå. Och en dag i Juni ringde mormor och sa att min hund skulle komma hem, "om två dagar"! :D Jag vart så chockad, för det var egentligen en månad för tidigt.
Så en seeen kväll åkte jag o mamam till Arlanda. Där kom min lilla prinssesa! :) Hon hade fått lugnande för att inte bli tokig på flyget, så hon var lite borta. :P
Men dagen efter var hon den där glada flickan jag kom ihåg från för, då, några månader sen. :)



Zorri och Findus:)

Zorri blev favoriten bland alla på gatan och alla var så förundrade över att hon va så snäll och underbar!
Efter några månader fick jag höra att hennes syster gått bort... Pga ryggproblem.. Jag blev självklart orolig, vi gick och kollade henne och hon var frisk som en nötkärna! :)

Idag är min flicka 8år och fortfarande frisk som en nötkärna!!:D hihi..




Vinter/vår 2004 skaffar jag och mamma en hund till. En papillonvalp, Fiffi. :) hihi.. Denna lilla busa var så söt!! Riktig liten mysis!

Fiffi-bus. Gud va lik skrållan är sin mor ser jag nu! haha


Mys med findus. :)


Vinter/våren 2005 skaffar vi en bordercollie/collie blandning, Bonni. Hon var en mysig hund, inom fyra väggar. När vi gick ut vart hon tyvärr rabiat och det gick inte att kontrollera henne.. Hon var nära att bita både barn och andra hundar....

Bonni

November 2005 skaffar vi valpar på Fiffi och får 4 små pluttar. :) Trixie, Nellie, Oliver och Skrållan. :) Bonni var underbar mot dessa små liv! Och det var helt galet mysigt med att ha valpar i hemmet! hihi..
Två av valparna säljer vi och två behåller vi. Vi kunde inte bestämma vilken vi skulle behålla. haha. Så ja, vi behöll två. :)

Fiffi med valparna:)


Nellie och Skrållan.

Bonni blev 9 månader då vi tog bort henne... Hon hade fel i huvudet och det gick inte att rädda henne. Det var svårt för mamma och mig.. Men även för min dåvarande pojkvän, Benni, som hade blivit en riktigt bra vän med henne! Det var den första hunden han hade vart med och tagit hand om, från start.
Men eftersom vi hade valpar i hemmet så repade vi oss ganska så snabbt, iaf på ytan. :)

Bonni med vaplar

Skrållan och Nellie var riktiga små busar och lekte hela tiden! förutom när dom myste...

Skrållan och Findus


Nellie och findus

När jag träffade Jim skaffade jag min chihuahua. Aslan, det lilla lilla livet! hihi.. Han vägde 650gram när han var 8veckor och kom hem till oss.:)



Aslan och Findus

Han är en riktig liten djävul! Han älskar sin flicka Skrållan, mer än någon annan hund och ska beskydda henne när vi är ute, eller när det kommer en annan hund.

Skrållan och Aslan buuusar. :)

En chihuahua är en väldig ensam hund, tyr sig till en person som blir deras själfrände. I detta fall blev det jag. När vi inte är tillsammans känns det konstigt och tomt. Även om de andra hundarna är hemma. Men är Aslan inte där så känner jag tomhet i hjärtat...





Mamma åkte ner till spanien sen höst 2008, det slutade med att hon på den resan förlöste 8 valpar hos mormor och Bea. Varav den första var Chica. :) Hon hade då viskat till henne att hon skulle få komma hem med henne..
Så i februari 2009, åkte mamma ner och hämtade detta lilla monster! :D haha..
Idag två år senare är hon är frisk vind i hemmet! :P galen, vild och mysig ibland;)

Chica

Som ni ser på de flesta bilder så är Findus en stor del av våra hundars liv. :) Han har uppfostrat dom alla och tvättat och lekt. :)

Min mormor och moster skaffade 3 hundar till efter Zita och Bettie. Nämligen Tango, en renrasig Border collie. Fly, en vorsteh pojke som Bea och Sergio hittade längs motorvägen en sen natt... han var full i fästingar och loppor.. Den lilla oskyldiga pojken charmade sig snabbt in e hemmet. :) Våren 2007 kom även Laika in i hemmet. Även hon en border collie.:)


Laika


Tango


Fly

Okej, nu har jag alltså räknat upp alla hundar i mitt liv. :)
Idag har jag, mamma, mormor och Bea 11 hundar tillsammans.:)



Mina (och jims hundar) är så otroligt underbara!! Ja alla hudnarna är underbara. Men mina tre, jag älskar dom så det gör ont ibland!
När jag tänker på att tiden, en vacker dag, kommer ta slut för oss tillsammans så känner jag sorg och smärta i bröstet.. Jag ser ständigt, varje dag på Zorri och tänker att jag är lyckligt skattad att hon är så frisk fortfarande! men vet att det kan gå snabbt...

Men nu passar vi alla på att njuta av glädjen vi får av våra käraste vänner! :)
Att hunden är människans bästa vän är sant! Utan mina vovvar skulle jag inte kommit utanför dörren när jag var sjuk... Utan dom hade jag inte klarat av att vara sjuk!








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0