VARFÖR ÄR VI SOM VI ÄR?

Vaknade tidigt imorse för att Jim gick upp med tuppen(klockan 6). Men somnade om igen när han gått.. Faan oxå, skulle ha gått upp! Hade ställt klockan på nio och drömde så hemska drömmar under dessa två timmar! Usvh usch usch! Ville typ inte gå upp när klockan ringde utan ville somna om och få drömmen att sluta bra igen.. :( Men kom upp tillslut, duschade och tog en vända med hundarna. Hade satt på mig mjukisar och en långärmad tunn t-shirt. Meeen va varmt det vart!! SÅ när jag kom in drog jag av mig allt och satte på mig en tunika istället.

Har suttit på balkongen och pluggat iaf. Börjar få enstaka fräknar på benen!:D yeeey! haha.. Typ den enda färgen jag får på mina ben:P Har suttit innen nu en stund och gjort inlämningsuppgift 3. Den hadlar om vad JAG tror styr vårat beteende. Naturen(arvet) eller kulturen..
Jag tror att vårat beteende styrs av både naturen(arvet) och kulturen. Jag tror att till en början styrs vi av arvet, och sedan tar kulturen över till en viss del. Det sägs ju att det är det naturliga urvalet som bestämmer vilka som överlever den miljön som är just nu, och idag har kulturen en stor del i samhället. En person föds med bra egenskaper, men efter en tid blir kanske denna människa våldsam. Jag tror, till största del, att det har med kulturer att göra. Självklart finns det människor som föds och under sin utveckling stöter på hormonrubbningar av olika slag. Men till största delen har det med hur vi lever och vad vi låter våra barn göra, såsom våldsammma tv-spel, inga ordentliga regler, brist på kärlek från föräldrar osv.. Men kan ha fel...
Men vad är egentligen rätt eller fel??


Vad tror DU styr vårat beteende? Naturen(arvet) eller kulturen?


Nu ska jag ta en paus. Gå med hundarna och äta lite. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0