ATT KÖPA VALP

Jag läser en blogg på Aftonbladet som heter DogNews. När jag gick in där idag så hittade jag ett bra inlägg. Men kan tänka mig att dom som faktiskt behöver läsa det där är inte inne på deras blogg.
Så tänkte att jag lägger ut det här oxå. :)


Att tänka på vid köp av hundvalp

Här följer lite allmänn information om vad du som valpköpare skall tänka på då du skaffar en hund, det är viktigt att du vet vilka papper som din hundvalp/hund skall få med vid köpet.

Då du köper en hundvalp skall du alltid begära köpehandlingar. I handlingarna ska det framgå var hunden kommer ifrån, vem som säljer den samt att hunden är besiktigad av veterinär, grundvaccinerad och frisk.

Man bör också kräva att få besöka modertiken i dess hemmiljö för att försäkra sig om att det rör sig om en svensk uppfödning.

Hundar över fyra månader ska vara ID-märkta.

Rashundar ska levereras med stamtavla.

En uppfödare i Svenska Kennelklubben levererar valpen tidigast vid åtta veckors ålder med:

  1. ett registreringsbevis, som är hundens identitetshandling
  2. ett veterinärbesiktningsintyg som inte är äldre än en vecka och som bland annat anger valpens avmaskningsperioder
  3. ett köpeavtal, underskrivet av båda parter. Där uppfödaren upplyser dig om valpen är vaccinerad och/eller försäkrad
  4. Valpen ska också levereras ID-märkt, blankett för att anmäla ditt ägarskap till SKKs Ägarregister medföljer och är redan betald av din uppfödare.

Källa: Jordbruksverket och Tullverket

och SKK

Från:
http://blogg.aftonbladet.se/11171/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0